Šta se dešava na tržištu hotela u Srbiji?

Bojanu Mihajlović, menadžer i biznis konsultant je ime hotelijera na pozitivnom glasu. Iskustvo je izgradio oblasti hotelijerstva spojivši u svom radu najsavremenija znanja i iskustva iz Amerike i Nemačke. Mnogi su pisali o njegovim uspesima i nagradama. Neke od njih su menadžer godine u Crnoj Gori 2011. i direktor godine u javnom sektoru u Srbiji 2013. Bojan je autor najprodavanije knjige u Srbiji u 2016. “Manipulacija”.

Bojan napominje da su zaposleni najveći kapital, jer kada su oni efikasni i znaju kako da tretiraju biznis, tada će se izboriti za profit i napraviti razliku.


Kakvi se hoteli prodaju?

Iako je trend investiranja u hotelijerstvu u poslednjih godina u Srbiji, sve veći broj hotela se zatvara i prodaje. Prodaju se oni koji su još uvek u državnom vlasništvu, hoteli koji su pod hipotekom i hoteli koji vlasnici žele da prepuste jer imaju ili neadekvatno zanje za vodjenje hotela ili zato što ih je hotel doveo do negativnog rezultata. Postoje i hoteli koji su profitabilni i koji se prodaju ali ih ima baš nekoliko da mogu da nabrojim.


Koji su hoteli interesantni za kupovinu?

Veoma su interesantni hoteli pod hipotekom koji se prodaju jer im je niska cena. Cilj banke je da ih prepusti nekome što pre i vrlo često su u dobrom stanju. Ovakvi hoteli većinom nisu vlasnici iz hotelijerstva i mnogi ne znaju kako se vodi hotel u današnje vreme a to je magična pilula koja donosi sjajan profit. Neznanje ih je dovelo do propasti, a zatim i do prodaje zbog zaduženosti kod banaka. Nekada nije samo poslovanje krivo za prodaju hotela jer nekada se dešava da su prihodi hotela korišćenje za spašavanje druge firme. Za kupca ovakvog hotela je značajno da zna da će izmiriti nagomilane dugove iz prošlosti kako bi oporavio reputaciju i došao do zaposlenih sa odgovarajućim znanjem.


Koji hoteli posluju profitabilno?

Mnogi me pitaju da li postoji neki hotel u državnim rukama koji posluje profitabilno medjutim moj odgovor je ne. Postoje različiti razlozi kada hotel posluje neprofitabilno. Svaki hotel može da posluje profitabilno ako je predat menadžmentu tj. osobi koja ima jasan cilj ili osoba koja vodi hotel i zna da postupi u svim situacijama a ne samo onda kada je tržište bilo na viskom nivou i kada je potražnja bila visoka. Veliki akcenat stavljam na prodaju smeštajnih kapaciteta. Takodje, ukoliko ne postoje koraci reinvestiranja profita u hotel i ovakvi koraci dovode do gubljenja tržištne utakmice sa konkurencijom, a zatim i do negativnog trenda u poslovanju. Ukoliko se ovo ne sagleda adekvatno ne može se očekivati pozitivni rezultati. Iskustvo mi pokazuje da iako se ostvari pozitivan rezultat tj profit za jedan hotel, malo je onih koji reinvestiraju. Svaki hotel zahteva osveženje i to svakih 3-4 godine.


Da li hotelijeri prate trendove?

Imate razne online agencije koje su sada u trendu i njihovi predstavnici savetuju svaki hotel isto jer njima je važno samo da donesu što veću proviziju za svoj agenciju. Ovo je glavi kanal da neko dobije neku važnu informaciju. Malo je onih koji prate trendove u hotelijerstvu. Izdvojio bih velike korporacije koje zaista imaju timove i moćne softvere koji pomažu kako doneti najefikasniju odluku. Ako pričamo o individalnim vlasnicima hotela veomo je malo onih koji žele da se izdvoje konceptom ili kvalitetnom uslugom i da na drugačiji način ostvare trostruki prihod. U Srbiji je sve copy-paste što je veoma pogrešno.


Kakvo je vaše mišljenje i kakav će biti trendovi u kupovini-prodaji hotela?

Mišljenja sam da će se sve veći broj hotela prodavati jer mnogi ne analiziraju rizike i ne postoji dugoročna strategija za vodjenja hotela. Mnogi pričaju da imaju kupce za određeni hotel ali zvanična ponude sa potvrdom još uvek nemaju. Mnogi se plaše kupovine i kakva će biti situacija u budućnosti u Srbiji.


Šta savetujete investitore i onima koji upravljaju hotelskim biznisom u fazi renoviranja?

Ako se hotel renovira, uvek se razmišlja da se novac od investicije vrati kroz pet godina, ukoliko biznis vodi sposobna osoba koja ima strateški cilj. Da li će se investicija vratiti za pet ili deset godina zavisi od mnogih stvari a ja ću izdvojiti nekoliko najbitnijih. Jedna od važnih je brend ako pričamo o hotelu koji pripada hotelskoj korporaciji. Zatim jedna od najvažnijih su zaposleni koji su selektovani da upravljaju hotelom a treba da preuzmu odgovornost. Uz ovo bitan faktor je tržište a zatim i lokacija objekta. Objekat treba da ima određene standarde uz implementaciju feng shui. Na kraju bih spomenuo konkurenciju.


Kakvo je trenutno tržište za hotelijere u prodaji kapaciteta?

Trenutno tržište za hotelijere nije dobro, jer se mnogi igraju politike spuštanja cena koja nije ni zdrava a nije ni efikasna. U momentu kada se otvaraju hoteli, hosteli, apartmani svi govore o cenema. Cena je bitan faktor za odabir hotela i 96% igra važnu ulogu medjutim ono što je bitno je da hoteli u Beograd više ne koštaju 200 eura jer ne postoje više gosti koji ovaj iznos žele da odvoje za smeštaj. Razlog za ovo je nerazumevanje biznisa u hotelijerstvu. Druga tržišta prvo nauče lekciju o ovom biznisu pa onda otvore ovakav biznis a u Srbiji je sve drugačije. Ponuda je svaki dan veća i veća i uskoro se otvara i hotel Hilton. Trenutna ponuda je mnogo veća od potražnje. Uvek pobedjuju i treba da pobede oni koji znaju i imaju kvalitet. Nije ovo tržište kao u Njujorku gde otvorite vrata svog hotela i imate GM-a koji se smeška po operativnim procedurama koje je dobio od hotelske korporacije. Naše tržište je drugačije i morate korporativne klijente da uhvatite za ruku i da se borite za njih kako bi bili vaši gosti. Gosti žele pažnju i posvećenost. Važno je imati viziju prodajne strategije koja vam obećava efikasnost i produktivnost.


Kome možete pomoći u hotelijerstva?

Iskustvo koje sam igradio i specijalizirao se odnosi na tri oblasti koje pružam preko Instituta za ekonomiku i finansije koji postoji već 25 godina. Reputaciju sam izgradio na rezultatima. Jedna od tih oblasti je otvaranje hotela u svim fazama, od aktivnosti predotvaranja, budžetiranja, razvoj strategije u distributivnim kanalima prodaje, kreiranje cenovne politike, stvaranje i marketiranje brenda na tržištu do selekcije i obuku kadrova i zatim sve zaokružim sa organizacijom rada celokupnog poslovanja. Druga je kada vlasnik hotela ima problem u poslovanju i tada unapredjujem poslovanje u svim segmentima i procesima rada. Odnosno pretvaram negativnu atmosferu u pozitivnu i negativno poslovanje u pozitivno. Nakon sprovedenih korektivnih mera u poslovanju, poslovanje ostavljam profitabilno. Poslednja oblast je prodaja hotela na tržištu. Uključen sam u akvizicije kupaca, promociju na tržištu kako bi se hotel našao u rukama novog vlasnika.


U aprilu izlazi njegova nova knjiga o Marketingu.

U maju se održava seminar koji IEF organizuje za direktore, menadžere, za one koji žele da osveže znanje sa naprednim strategijama u poslovanju. Naziv ove obuke je TAJNA USPEŠNOG LIDERA – NAPREDNA POSLOVNA STRATEGIJA.

Gallery